Thursday, September 19, 2013

O.A. 1926

O.A. 1926 : Vroege Oscar Aleman compositie opnieuw in schijnwerper
Jørgen Larsen  (vertaling: Hans Koert)

Oscar Alemán leerde zichzelf spelen op de cavaquinho - een viersnarige Braziliaanse ukulele, waarmee hij in de straten van Sao Paulo aan de kost probeerde te komen door muziek te maken ....  Hij was toen één van die honderden kansloze zwerfjongeren die de straten van Zuid-Amerika bevolkten. In 1924 ontmoette hij de Braziliaanse gitarist Gastón Bueno Lobo, waarmee hij een duo vormde, genaamd Les Loups, dat eind jaren twintig uitgroeide tot een populair succesvol duo met optredens in Rio de Janeiro en Buenos Aires. Begin jaren dertig reisden ze mee met de Harry Fleming Company naar Europa en maakten deel uit van zijn "varieté-show".


Les Loups stond op de affiches als Hawaiian guitarists en speelde tangos, walsjes, fox-trots en andersoortig licht amusement. In Buenos Aires had Les Loups  al een achttal 78-toerenplaten gemaakt voor Victor waaruit blijkt hoe talentvol dit duo was. Op de platen speelt Gaston Bueno Lobo de lead voice op een Hawaiian lap steel gitaar, terwijl Alemán op een "gewone" zessnarige gitaar begeleidt. 

Criollita - Les Loups (Victor 79968) ( opgenomen Buenos Aires 10 december 1927) ( bron: Oscar Aleman discography - Hans Koert) (Bolzan colección)

Op één opname echter, de B-kant van hun eerste plaat, speelt Gaston Bueno Lobo de cavaquinho in zijn eigen compositie "Criollita", een walsje; de Hawaiian lap steel gitaar wordt hier niet gebruikt. Dit is meteen de enige keer dat de cavaquinho gebruikt wordt in een opname van dit Hawaiian duo Les Loups, ook wel Los Lobos genaamd, en dat is eigenlijk vreemd als je bedenkt dat Oscar Alemán in die tijd voornamelijk cavaquinho speelde. Zijn eigen compositie O.A. 1926 ( O.A. schijnt niet Oscar Alemán, maar Oceáno Atlántico te betekenen - wie het weet mag het zeggen) is speciaal geschreven voor cavaquinho, maar werd niet door Les Loups op de plaat vastgelegd. Er zijn verschillende redenen voor te verzinnen, zoals bijvoorbeeld dat Victor dit ragtime-achtige nummer niet vond passen in haar repertoire en een andere reden zou kunnen zijn, dat Gaston Bueno Lobo, die als leider van het duo op de voorgrond trad, niet wilde dat Oscar Alemán soleerde.  Feit is dat "O.A. 1926" pas in 1972 werd
opgenomen als solonummer in een opnamesessie voor het label Redondel, dat het album Alemán '72 uitbracht. Luister maar eens hoe het nummer O.A. 1926 in 1972 klonk.



Oscar Alemán paste in zijn concerten, toen hij de ster was in Argentinië, graag zijn cavaquinho in, die hij bij zich had tijdens concerten en dan speelde hij O.A. 1926 solo op zijn cavaquiono als onderdeel van de show. Tot groot enthousiasme van het publiek overigens.  Er zijn verschillende van die solo-optredens van O.A. 1926 op privé-opnamen bewaard gebleven, zoals deze radio-opname uit 1955:



Het nummer "O.A.1926" werd maar zelden vastgelegd op plaat door andere artiesten. Een schitterende vertolking op ukulele is de solo-opname van onze eigen Nederlandse Wizard of the Strings, Ton van Bergeyk, nu banjoïst - gitarist bij de Dutch Swing College Band, die in 1976 voor Kicking Mule het  nummer 'Anno 1926', opnam. Zijn uitvoering ligt het dichtst bij die van Oscar Aleman zelf ....... Wie eens op een regenachtige zondagmiddag op YouTube gaat rondstruinen, vindt het nummer gespeeld door verschillende ukelele spelers, waarvan de versie van de Japanse Wizard on the Strings  Mario Takada, de interessantste is.  Luister maar eens naar zijn versie:



Mario Takada is één van de leden van Sweet Hollywaiians, een string quartet uit Osaka, Japan, gespecialiseerd in de stringmuziek, de hawaiian swing, calypso en zo meer uit de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. Sinds 2008 maakten ze vier cd's.  Ze verrasten me een paar jaar geleden met een grandioos concert in Belsele ( bij Sint-Niklaas) (België).  Op hun website vind je veel informatie.



The Sweet Hollywaiians ( in Belsele 2010) ( foto: Hans Koert)

Onlangs publiceerde de Sweet Hollywaiians een EP met  alleen nummers gewijd aan de ukelele, getiteld Magic Ukulele Waltz, waarop een aantal uitvoeringen, waarvan voor alle fans, die de vroege muziek van Oscar Alemán waarderen, de titels "O.A. 1926" and de Gaston Bueno Lobo wals "Criollita" wat ons betreft de show stelen ............ 


Deze CD is een must voor alle ukelelespelers en - liefhebbers, die the Sweet Hollywaiians een warm hart toedragen. Wanneer horen we ze weer eens in Euopa?

(vertaling uit het Engels: Hans Koert)
Jo
co-editor Oscar Aleman blog

oscaraleman@live.nl


---
 
Volg de Keep (it) Swinging blog en de Oscar Aleman blog via Facebook ( Keep (it) Swinging group) en Twitter ( #keepitswinging) en vraag de gratis nieuwsbrief.

MY LINKS SITE: 
O.A. 1926  
Oscar Alemán 
 Les Loups
Sweet Hollywaiians
Ton Van Bergeyk

Oscar Alemán's muzikale erfenis blijkt nog steeds populair, zowel in Argentinië als in Europa. Toch zijn zijn eigen composities minder bekend, zoals het vroege O.A. 1926 - Dit nummer, zo zegt de overlevering, was het allereerste nummer dat hij in de jaren twintig als straatschoffie in Sao Paulo ( Brazilië) leerde spelen op zijn eerste cavaquinho, een soort Braziliaanse ukulele. Hij speelde het, tijdens zijn hoogtijdagen bij concerten als solostuk op zijn cavaquinho - gelukkig zijn er wat krakerige radio-opnamen van bewaard.  Pas in 1972 nam hij het daadwerkelijk op ..... Hedendaagse jazzmuzikanten en ukulelespelers lijken het nummer niet goed aan te durven, al koesteren de kenners de versie van Ton van Bergeyk,  gitarist-banjoïst bij de Dutch Swing College Band en heeft nu ook de Japanse "Wizard of the Uke" Mario Takada het opgenomen .... samen met een ander vroeg nummer dat Alemán samen met Gaston Bueno Lobo vastlegde in 1927 voor Victor in 1927: Criolitta. ( Jørgen Larsen )



 Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

No comments:

Post a Comment