Tuesday, July 2, 2013

Newport '58: De Toren van Babel Band op de Expo '58 in Brussel

Ruud Jacobs kijkt terug op het Newport 1958 "jazz-feest" met The International Youth Band.
Optredens tijdens de Expo '58 in Brussel: alleen lof!
Hans Koert


De laatste serie met concerten van The International Youth Band, met ónze Ruud Jacobs op bas, vond plaats eind juli- begin augustus 1958 in het Amerikaanse paviljoen op de Wereldtentoonstelling in Brussel. De concerten waren een groot succes - de belangstelling van het publiek was enorm.
Ze moesten ook ‘s middags extra matinees spelen om aan de vraag te kunnen voldoen, vertelt de hoes van de lp met de Newportopnamen van 1958 ons ….. Ruud herinnert deze periode vooral als een fijne, maar erg vermoeiende periode. 

Alle bijdragen m.b.t. Ruud Jacobs' debuut op Newport 1958 met The International Youth Band vind je op mijn linken site.

Het Atomium - het symbool van de Expo '58 in Brussel

De wereldtentoonstelling van Brussel, simpel Expo ’58 geheten, was de eerste grote wereldtentoonstelling sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog.  De laatste wereldtentoonstelling had plaatsgevonden in New York in 1939. Voor Brussel was het, sinds 1888, de vijfde keer ( 1888, 1897, 1910,  1935 en 1958 ).  Het symbool van deze Expo ’58 werd het Atomium, een gigantisch model van een cel van een ijzerkristal.  Het werd in april 1958 door Koning Boudewijn geopend. De wereldtentoonstelling werd afgesloten in oktober van 1958.

Benny Goodman voorop de lp hoes van Benny in Brussels - vol I ( Columbia P13502)

Het Amerikaans paviljoen was groots opgezet en bevatte o.a. een filmzaal en een theater. Er werden modeshows georganiseerd, waarbij de mannequins over een spiraalvormige trap afdaalden, een computer en een kleurentelevisie  werden voor het eerst getoond – twee staaltjes van elektronisch vernuft, waarvan nog niemand de impact kon voorzien ….. 


Amerikaanse artiesten traden op in het theater, waar onder het Benny Goodman orkest, dat naar Europa was gekomen voor een serie concerten, waarbij ook Nederland werd aangedaan:  Concertgebouw – Amsterdam ( 14 mei 1958) en het optreden in de Blokker veilinghal ( 15 mei 1958), waarvan fragmenten later door ABC in het programma van John Gunther’s High Road werden uitgezonden.  Met name het optreden in Blokker is in ons collectief geheugen blijven hangen als een bijzondere gebeurtenis. …... Benny opende in Brussel op 25 mei 1958 en het concert werd tegelijkertijd in vier landen ( België, Engeland, Frankrijk en Italië) ( Nederland lijkt er niet bij geweest te zijn)  uitgezonden door een pril samenwerkingsverband op het gebied van Europese  telecommunicatie, het Eurovisie – een Europees debuut. 

Babylonische Jazzband in Blokker (PZC - 20 juni 1958)

Ook de International Youth band speelde in Blokker ( 27 juli 1958), voordat ze optraden op de Expo ’58 in Brussel. Hoewel de PZC (Provinciale Zeeuwse Courant) in een vooraankondiging ( 20 juni 1958)  melding maakt, dat ook Sarah Vaughan in Blokker er bij zou zijn, was dat niet het geval ….. Wel zong ze een aantal nummers mee als gast in Brussel, eind juli  1958.
De International Youth Band speelde van 29 juli 1958 tot 3 augustus 1958 in, wat na de Expo ’58 het Amerikaans Theater genoemd zou worden ……   Gasten waren Sarah Vaughan en o.a. Sidney Bechet, die een keer tijdens een slotnummer aanschoof.  Dat nummer is vastgelegd en uitgebracht op een  Vogue (F500203) album als Jam Session Final. Ze speelden, herinnerde Ruud zich, om aan de grote vraag te kunnen voldoen, twee keer per dag. Sarah Vaughan, zo vertelde Ruud aan Rhythme, was ‘n bijzonder aardige vrouw!

(Vrije Volk -22 augustus 1958)

Terug in Nederland moest Ruud zijn verhalen  vertellen …. Hij werd uitgenodigd door de VARA om op  televisie zijn indrukken te delen met  Michiel de Ruyter, die, zo meldde H. v. d. W. van het Vrije Volk, Ruud benaderde  ….. op een wel erg familiaire toon en rookte er stug bij. Zelfs Sem Nijveen, die samen met het Trio van Pim Jacobs aan mocht schuiven voor het muzikale deel  …… speelde met een sigaret in de mond, wat toch niet erg attent is ten aanzien van de kijkers.
In  het maandblad voor Jazz-, Dans- en Amusementsmuziek Rhythme werd Ruud ook naar zijn ervaringen gevraagd in een artikel, getiteld Twee Maal Amerika: 't Is fantastisch geweest -  Amerika was geweldig, gewoon 'n feest. Ik heb er veel opgestoken, dat je alleen dáár, in het centrum van de muziek, kunt opsteken, vertelde hij. 
 
Bernt Rosengren, Ruud Pronk en Ruud Jacobs in Loosdrecht  6 augustus 1958 (Rhythme nº 108 (sep-okt 1958)

Ruud herinnerde ook al die beroemde jazzmusici die hij in Amerika ontmoette Als hem gevraagd wordt, wie hij zoal gehoord heeft antwoordt hij ….   O, schei uit .. Dat waren er te veel om op te noemen. Toen we eenmaal tijd voor ons zelf hadden, zijn we groots ontvangen. Iedereen had van ons gehoord, ze waren erg vriendelijk.  Kwamen we in een club, dan introduceerde Willis Connover – je weet wel, van de Voice of America – ons en dan vroegen ze je direct of je wilde mee spelen. Ik heb veel met Gerry Mulligan in zijn nieuwe kwartet gespeeld, waar ook Art Farmer in zit. Ook Art Blakey en Miles Davis hebben we uitgebreid ontmoet.  Maar Ruud vertele ook dat hij ontdekte dat lang niet alles goud is wat er blinkt – ook niet voor de grote namen in de jazz …. Trouwens gek, als je ziet, hoeveel beroemde lui daar van de ene tent naar de andere lopen om met ’n snabbel wat te verdienen. Rita Reys, zijn latere schoonzus, die in 1956 in de VS was geweest en opgetreden had met o.a. Art Blakey en in 1957 met Jimmy Smith, Oscar Pettiford, Herbie Mann en Milt Hinton was met diezelfde indruk terug gekomen …..

 
 Ruud Jacobs met Bert Rosengren en Dusko Gojkovic in Loosdrecht  (Rhythme nº 108 (sep-okt 1958)

Samenvattend beschrijft Rhythme Ruud’s Toren van Babel avontuur als: Newport? ‘n jazz-feest en Brussel? Alleen lof …… ( een woordgrapje dat nu maar weinig mensen meer zullen vatten)
Weer terug in Nederland, treedt Ruud nog een paar keer op met de Zweedse tenorsaxofonist Bernt Rosengren en de Joegoslavische trompettist Dusko Gojkovic o.a. tijdens het Jazzkonkoers (sic) in  Loosdrecht.  Een opname vanuit Loosdrecht schijnt zich, volgens Hans Mantel, tijdens de Vriendendag van het Nederlands Jazzarchief, in het archief van de Wereldomroep te bevinden.
 
Pim Jacobs (links) overlegt in Loosdrecht met spreekstalmeester Coen Serré  (Rhythme nº 108 (sep-okt 1958) )
In Twee Maal Amerika suggereert Ruud nog dat de Toren van Babelband ook tijdens het komende winterseizoen mogelijk nog wel zal optreden in Europa,  ….. ...... als Pim en Cees mee kunnen om een trio te vormen - anders gaat het wat mij betreft niet door.  Voor zover ik weet is dat idee inderdaad niet uitgewerkt
Marshall Brown werd de jaren erop nog een paar keer gevraagd  een International Youth Band te vormen voor het Newportfestival. Nu met jonge Amerikaanse musici.  In 1959 en 1960  speelde o.a. een jonge  Ronnie Cuber op baritonsax mee …..  die in het najaar van 2013 met Rein de Graaff zal optreden tijdens een aantal concerten in ons land.
 
  • Nu ga ik toch echt eerst uitslapen. In New York was ’t haast elke nacht drie, vier uur. In Brussel idem-dito.  Ik ben net terug, Jo!
We hebben – om negen uur ’s ochtends – “welterusten” gewenst en hebben ons stil verwijderd, aldus Rhythme

Alle bijdragen m.b.t. Ruud Jacobs' debuut op Newport 1958 met The International Youth Band vind je op mijn linken site.

Hans Koert
keepswinging@live.nl
Volg de Keep (it) Swinging blog via Facebook of vraag de gratis nieuwsbrief

Als Ruud in augustus 1958 na ruim een maand terugkeert uit Newport (NY), na een tussenstop in Blokker en op de Expo in Brussel, wil hij maar één ding en dat is .... uitslapen .... In Newe York was ý haast elke nacht drie, vier uur. in Brussel idem-dito.  Zijn optreden in Newport van hij samen als 's Jazz Feest ..... Het slot van een uitgebreide terugblik op het International Youth Orchestras o.l.v. Marshall Brown, waarmee Ruud Jacobs als eerste Nederlander zijn debuut maakte op het Newportfestival 1958.


 Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

No comments:

Post a Comment